dessin. 

De Bijlmermeer is voor mij een bijzondere plek geworden na het ontwerpen van dit dessin.

Voordat mijn ontwerp ontstond ben ik nooit verder geweest dan de Arena. Uiteraard bestaat de Bijlmermeer uit meer dan alleen de Arena. Door ervaringen op te doen in de Bijlmermeer ben ik mijn onderzoek gestart. Veel verschillende nationaliteiten, kleuren je krijgt er een warm welkom van de bewoners.

 

De combinatie met de strakke architectuur en kleuren zetten mij aan het denken. De Bijlmerramp is de meeste bekende en vreselijke gebeurtenis in het gebied. Maar lijden voor mij tot de basis van een nieuw ontwerp.

 

Herdenken op gevoel.

 

Het was 25 jaar geleden dat deze ramp in de Bijlmermeer gebeuren. De herdenking van de ramp 4 oktober 1992 staat centraal. Onderzoek van de bewoners, de architectuur en de culturen deed mij denken aan de West-Afrikaanse stof Vlisco die je er ook tegen komt op de markt.

 

Kenmerkende zeskantige honinggraat structuur en veel groen. De Bijlmermeer was gebouwd als ‘modelwijk’ de wijk voor de moderne mens. Immigranten uit de 1975 afhankelijke kolonie Suriname kwamen in plaats van de moderne mens.

 

De koto is een traditioneel kleding stuk van de Creolen in Suriname. Er bestaan koto’s voor verschillende gelegenheden, onder andere de rouw koto. De bijbehorende hoofddoek, de angisa heeft een speciale betekenis. Het vouwen van deze hoofddoeken is een speciale kunst die mondeling wordt overgedragen en ook nog steeds onderwezen wordt.

 

Om mijn gevoel te omschrijven en omzetten in een ontwerp ben ik deze dessins gaan ontwerpen.

© 2020 Studio Oplossend - All rights reserved